Ditt und datt.

Jag har ingått en pakt med mig själv. Inget slösurfande och minimalt med datorspel framöver, det tar helt enkelt för mycket av den tid jag inte har. Så igår hann jag med att träna, läsa, baka bröd (LCHF-varianten), göra eget jordnötssmör (inte så väldigt LCHF, men så länge man bara har det som smaktillsats är det ganska OK) samt skriva en sida i min nya dagbok.

På läsfronten är det China Miévilles The Scar som gäller fortfarande. Har kommit ca 150 sidor in och än så länge är den rätt lugn, men samtidigt gillar jag det skarpt då det är kul att bara läsa om Miévilles fantastiska värld. Det är steampunk, det är magi, det är Remades (brottslingar som fått kroppsliga modifikationer som straff), det är musköter, pirater, spöken, havsvidunder, stulna oljeriggar (om det nu är olja de pumpar upp?), det är kulturer, språk och historia. Kort sagt, det är världen Bas-Lag och jag älskar´t!

                                                                             scar

Den sammanlagda läslistan för 2009 pekar mot 18 böcker vilket är ett rekord för mig. Köpstopp gäller dock då jag har minst 6000 sidor böcker som ligger på hög och väntar.

Starcross – Philip Reeve
Angriparen – Andy McNab
Naiv.Super. – Erlend Loe
The Graveyard Book – Neil Gaiman
Kunzelmann & Kunzelmann – C-J Vallgren
Toffs bok, med kommentarer av Muham Bentson – Kalle Dixelius
Nattfåk – Johan Theorin
Shadows in the mist – Brian Moreland
Alchemy of Stone – Ekaterina Sedia
Norrlands Akvavit – Torgny Lindgren
Vem älskar Yngve Frej – Slas
Perdido Street Station – China Miéville
Whitechapel Gods – SM Peters
A Game of thrones – George RR Martin
The Affinity bridge – George Mann
Styggelsen – Amanda Hellberg
Ondvinter – Andreas Björkelid

 

Published in: on oktober 27, 2009 at 10:20 f m  Comments (4)  
Tags: , , , , ,

The URI to TrackBack this entry is: https://bergatroll.wordpress.com/2009/10/27/ditt-und-datt/trackback/

RSS feed for comments on this post.

4 kommentarerLämna en kommentar

  1. Jag har faktiskt The Scar hemma just nu från biblioteket, men är lite tveksam till att läsa den eftersom den är sååå lång och dessutom inte är den första boken i serien (plus att jag just nu faktiskt är lite vänligare inställd till China efter King Rat, vill inte förstöra det genom att bli irriterad på The Scar, haha).

  2. Allt över 200 sidor skrivet av China Miéville känns evighetslångt för mig (: The Terror verkar bra, vill läsa Simmons Drood också innan GDT’s filmatisering kommer, men det lär ju dröja så jag har några år på mig. Jag ska nog läsa om Ondvinter när det har blivit riktigt mycket snö ute tror jag…

  3. Jag läser Nattfåk just nu, den är välan… sådär. Inte direkt skitbra, men inte heller kass. Men jag känner inte för karaktärerna.

    • Aha, jag gillade den skarpt iallafall. Dock så kan det ju bero på att jag inte läser särskilt djupt, där andra försöker hitta utvecklande karaktärer, allegorier och whatnot så försöker jag bara hitta en story som jag gillar. Jag blir nog aldrig akademiledamot…


Kommentera

