Resnerven rycker

Jag och fästmön planerar att fara iväg utomlands. Har kvar en veckas semester som skulle ha använts till flyttbestyr inför musikskolan, men då det inte blev av så får jag flaxa ut i världen istället. Problemet är att vi inte vet vart vi vill. Så kom med tips nu, ni beresta globetrotters och travellers. Det får gärna vara lite varmare än här, och gärna kulturellt på nåt sätt.

Igår försökte jag skriva en folkig stämma till en gammal ballad. Det gick över förväntan, men det låter fortfarande lite nedrans-järnspikar på sina ställen. Klurigt sånt därnt…

Published in: on januari 14, 2009 at 4:42 e m  Comments (14)  
Tags:

The URI to TrackBack this entry is: https://bergatroll.wordpress.com/2009/01/14/resnerven-rycker/trackback/

RSS feed for comments on this post.

14 kommentarerLämna en kommentar

  1. Fästmö? Har ni förlovat er?

  2. X: Nej nej, jag ville bara låta lite pilsnerfilmisk. Och jag visste faktiskt inte att det krävdes en förlovning för att bli fästmö, min allmänbildning har fått sig en allvarlig törn här.

    Får kalla henne fjälla istället, det låter lite old school det med.

  3. Ni ska åka till Madeira. Det är lagom varmt, väldigt grönt och bergigt och vandrarvänligt och en ö i ett hav. Den kulturella faktorn är något lägre men uppvägs av att man jättelätt (dvs med bil/taxi/buss+promenad) kan ta sig upp på ett jättahögt (dvs nästan 2000 m) berg och att man kan vandra omkring i eukalyptusskogar som luktar tandkräm. Plus att alla är snälla och maten god och allt är ganska billigt också.

    Hit ska ni: http://img.olhares.com/data/big/184/1842279.jpg

  4. Vi står också inför samma dilemma, nästa resmål är dimhöljt å det grövsta, även om vi har ett par alternativ så vill man gärna bredda potentiealiteten. 😉

  5. Emma: Högst intressant! Detta ska vi kolla närmare på, tandkrämsskogar är ju lite som Willy Wonkas chokladfabrik, fast tvärt om.

    Erik: Ja det är ju klurigt, man vill ju resa överallt på en gång.

  6. Har aldrig varit på Madeira, men alla (dvs två stycken) jag känner som varit där säger att det är bra. Det står inte på min lista över resmål men jag måste säga att jag tror att det kan vara helt i din smak.

    Det har ju lite att göra med budget, när ni tänkt åka och hur länge ni tänkt vara borta.

    Granada måste ju ses förr eller senare. Alhambra är såklart den stora attraktionen. Där kan man lätt spendera två dagar och sedan är det inte så mkt mer att se i själva staden (bortsett enorm katedral och de gamla albaicin-kvarteren). Men mysiga bergsbyar, vandringar i Sierra Nevada och Medelhavet finns på hyrbilsavstånd.

    Rom är lätt bästa staden att åka till i Europa. Man kan ta sig dit hyfsat billigt, gott om hotell i alla prisklasser, fantastisk mat, hur mkt som helst att se och göra allt inom gångavstånd.

  7. X-tina har f.ö. rätt. Fästmö / fästman (fiancée på engelska och franska) innebär ring och giftermål inom ett år. För att undvika missförstånd kan du med fördel använda invanda uttryck såsom ”fruntimmer” eller ”kjoltyg”. Du kan säkert få fler synonymer om du frågar runt bland ”pojkarna” på Sandvik. Eller så friar du till dalkullan ifråga så slipper du rätta dig.

  8. För att fortsätta min lobbying: http://titus.geophysik.uni-muenchen.de/~erik/wallpaper/madeira_kueste.jpg

    Dessutom så är madeira jätteskojigt för det finns typ lite nästan-öken i ena hörnet, jättebranta stup på ”baksidan”, gröna terassodlingar, bananplantor och eukalyptus på framsidan och.. jag har glömt vad som var i andra hörnet, men det var också fint. Allt är fint! Och folk kan, oftast, kommunicera på engelska. Dessutom är det ju en vulkan-ö, wohoo! och det måste ju alla som läser min blogg ha vett att uppskatta!
    På madeira finns typ allt utom vilda sunny beach-tonåringar, men det kan man, om man måste, klara sig utan.
    Dessutom kan det vara mitt och nixons favvoresmål. Bara en sån sak. Så! Åk nu.

  9. Hmmm… jag sa ju att Madeira kanske inte låg så högt på min lista men efter att ha sett de där fotona så börjar ö-jäveln att klättra.

  10. Emma: En ö som har en baksida, det måste ju bara undersökas, jag har aldrig sett någon sådan förr! Madeira ligger jäkligt bra till just nu.

    John: Ja den jävla ön klättrar på en och viskar sammetslena saker i ens öra.

  11. Dessutom finns det inte ett enda farligt djur, däremot små ödlor med sugproppar på fötterna och en av dom promenerade omkring på min arm.

    Förresten, nämnde jag http://image16.webshots.com/16/2/54/72/184925472LAjNMy_fs.jpg ?

    eller http://farm3.static.flickr.com/2297/2345565487_17a44222f6.jpg?v=0 ?
    =)

  12. Jag kan inte annat än att hålla med. Emma alltså. Det är Madeira ni ska åka till, i vart fall om ni inte ska åka till Slovenien.

  13. Jag tycker att ni ska åka till Madeira…och bjuda med mig. Annars behöver ni inte åka någonstans förutom till Lingbolandet i sommar när jag har lov.

  14. Slovenien är fina grejer! Ljubljana är en jättetrevlig stad med avslappnad atmosfär. Mitt i stan finns ett berg med ett slott, stor fin park och jättefin utsikt. Grottorna i postojna är MAKALÖSA (bilavstånd… finns garanterat turistbussar från Ljubljana för dagsturer). Det är hyfsat billigt och slovener är klasser bättre på att prata engelska än tyskar och italienare tillsammans.

    Bilder på min bilddagbok http://sluper.bilddagboken.se/p/show.html?id=45552695&directlink=1 och ca 20 bilder framåt. Bättre grottbilder finns om man googlar lite.


Kommentera

