Boktips!

Det vore sött om alla som läste det här inlägget kunde ge mig ett tips på en fantastisk bok som jag måste läsa. Ni vet, den där boken som förändrade ert liv jada jada jada. Jag vill läsa den!

Published in: on september 25, 2008 at 8:58 f m  Comments (4)  
Tags:

The URI to TrackBack this entry is: https://bergatroll.wordpress.com/2008/09/25/boktips/trackback/

RSS feed for comments on this post.

4 kommentarerLämna en kommentar

  1. Hjalmar Söderberg – Den allvarsamma leken

    Jonathan Safran Foer – Extremely loud & Incredibly Close

    Och så vidare…

  2. Lirans hemligheter…:)

  3. ”the Falls” (”Fallen” på svenska) av Joyce Carol Oates – den var en typ av bok som jag aldrig tidigare läst och som jag inte trodde att jag skulle gilla. Lätt en av de 10 bästa jag läst.

    Hela ”song of ice and fire” av George R R Marti – Best Fantasy Ever.

    ”…and the ass saw the angel” av Nick Cave. En (troligt vis lätt inavlad) pojke i australiens outbacks tänker tillbaka på sitt korta liv och hur han hamnade i kvicksanden som han sakta sjunker ner i (kanske ett bättre alternativ än uppbådet med arga bybor och hundar som han hör närma sig på avstånd).

    ”Min röst ska nu komma från andra sidan av rummet” av Lotta Lotass. Surrealistisk (mkt surrealistisk) historia om några amerikanska seriemördare.

    C.J. Wallgren – ”Dokument rörande spelaren Rubashov”. En man säljer sin själ till djävulen vid förra sekelskiftet men ångrar sig och ägnar de kommande 100 åren åt att försöka hitta honom igen.

    PO Enquist: ”Kapten Nemos bibliotek”. En man ser tillbaka på sitt liv, men efter traumatiska händelser i barndomen har han en verklighetssyn som till hälften är på riktigt, till hälften fantasier som skyddar honom från minnena… typ.

    ”Den amerikanska flickan” minns inte vad författarinnan heter. Men den fick augustpriset för ngt år sedan. Två flickor börjar rota i vad som egentligen hände med amerikanskan som försvann i byn för många år sedan och det får (såklart) ödesdigra konsekvenser.

    ”Skugga Baldur” av den islänska författaren Sjon. mkt kort och ruggig historia. Bister och allmänt islänsk.

    Torgny Lindgren i största allmänhet. Främst ”pölsan” och novellsamlingen ”berättelserna”.

    ”the curious incident with the dog in the night time” av Mark Haddon. En autistisk pojke hittar grannens hund död. Den har blivit ihjälslagen. Pojken beslutar sig för att lösa fallet.

    För övrigt anser jag att Jonathan Safran Foer är överskattad. Han är bra men inte så bra som hajpen gjort gällande.

  4. ”Dvärgen” av Pär Lagerkvist.

    ”Baudolino” av Umberto Eco.

    ”Den förunderliga kärlekens historia” av Vallgren, men nu tror jag iofs du har läst den.

    ”Snabba cash” av Jens Lapidus (!). Jaa, det kan uppfattas populärt, men lätt värt det.


Kommentera

